Notice: Trying to access array offset on value of type bool in /var/www/vhosts/acr.net.gr/www.agogi.gr/neo/wp-content/themes/kidscare2/theme-specific/theme-tags.php on line 864

Τηλ. : 2111004545, 6983737705  |  Διεύθυνση : Βασιλέως Γεωργίου 11Α, Πειραιάς

Τρόποι μελέτης για παιδιά ΔΕΠ-Υ

Τρόποι μελέτης για παιδιά ΔΕΠ-Υ


Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής συνήθως δυσκολεύονται με την καθημερινή μελέτη στο σπίτι. Ξεκινούν το διάβασμα, αλλά σύντομα αρχίζουν να χαζεύουν, να σκέφτονται άλλα πράγματα και τελικά να μην ολοκληρώνουν τις ασκήσεις τους, ενώ κάθονται στο γραφείο τους. Παραπονιούνται ότι διαβάζουν για ώρες, χωρίς μάλιστα το επιθυμητό αποτέλεσμα!

Αυτό που χρειάζονται τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι μία οργάνωση στη μελέτη του. Κι αυτά είναι τα 13 tips που θα το βοηθήσουν:
1. Ώρα και μέρος: Να του ορίσουμε μία σταθερή ώρα έναρξης του διαβάσματος. π.χ. μετά το μεσημεριανό φαγητό, καθώς επίσης και ένα σταθερό μέρος για μελέτη χωρίς να υπάρχουν κοντά του αντικείμενα που μπορεί να του αποσπάσουν την προσοχή του π.χ. στο δωμάτιο του και όχι όπου τύχει!
2. Λίστα καθηκόντων: Φτιάχνουμε μαζί με το παιδί το ημερήσιο πρόγραμμα μελέτης ξεκινώντας από το δυσκολότερο και καταλήγοντας στο πιο εύκολο μάθημα). Κάθε φορά που το παιδί ολοκληρώνει ένα μάθημα μπορεί να σημειώνει δίπλα του ένα ν.
Έτσι διαπιστώνει και οπτικά ότι σιγά – σιγά τελειώνει τις εργασίες του και χωρίζουμε κάθε μάθημα σε μικρές ενότητες.Έτσι το παιδί θα ξέρει τι έχει να κάνει και θα μπορεί να σβήνει κάθε άσκηση που ολοκληρώνει. Δοκιμάστε το, είναι πολύ αποτελεσματικό, και για παιδιά χωρίς μαθησιακές δυσκολίες!
3. Σύντομα διαλείμματα: Ορίζουμε σύντομα διαλείμματα (5′- 10΄λεπτά) μεταξύ των μαθημάτων, τα οποία θα πρέπει να τηρούνται με τυπικότητα. Τα μικρά διαλείμματα αποτελούν ισχυρό κίνητρο συγκέντρωσης την ώρα της μελέτης για τα παιδιά, τα βοηθούν να χαλαρώσουν και να ανασυγκροτήσουν τη σκέψη τους.
4. Ησυχία: Όχι ότι όταν διαβάζει το παιδί δεν θα κουνιούνται οι υπόλοιποι στο σπίτι, αλλά να περιορίσετε τους θορύβους όπως οι ομιλίες στο σπίτι ή στο τηλέφωνο και η τηλεόραση να είναι κλειστή. Μην μαθαίνετε το παιδί να διαβάζει στην απόλυτη ησυχία, απλά μειώστε τους θορύβους που μπορεί να του αποσπάσουν την προσοχή.
5.  Αφήστε το παιδί μόνο του: Αφού βεβαιωθείτε ότι το παιδί ξέρει ποιες ασκήσεις έχει και τι πρέπει να κάνει σε αυτές, απομακρυνθείτε από το δωμάτιο και μην κάθεστε μαζί του. Αλλιώς θα μάθει να διαβάζει μόνο μαζί με κάποιον….κάτι που θα είναι κουραστικό τελικά!
6. Έλεγχος προόδου: Ανά τακτά χρονικά διαστήματα π.χ. κάθε 10-15 λεπτά περάστε από το δωμάτιο, ρωτήστε το παιδί αν προχωράει, αν θέλει βοήθεια και σε ποιο σημείο βρίσκεται,ενθαρρύνοντας και επιβραβεύοντας. Έτσι θα ξέρει το παιδί ότι πρέπει να προχωρήσει μέχρι να ξαναπάτε και θα βεβαιωθείτε ότι δεν κάθετε απλά στο γραφείο του αλλά διαβάζει. Αν τυχόν έχει αφαιρεθεί η προσοχή του, με αυτόν τον τρόπο θα επανέλθει!
7. Υπομονή: Μπορεί να σας φαίνεται παράξενο που το παιδί σας αφαιρείται τόσο εύκολα και να εκνευρίζεστε, όμως δεν πρέπει! Μην αρχίζετε χαρακτηρισμούς τύπου “είσαι τεμπέλης, αφηρημένος, χαζός, γιατί δεν είσαι σαν τον αδερφό ή την αδερφή σου” και άλλα τέτοια που μόνο κακό κάνουν! Μείνετε ήρεμοι, χρησιμοποιείστε την επιβράβευση και τη θετική ενίσχυση και αποφύγετε τις τιμωρίες!
8. Ενημερώστε τον εκπαιδευτικό της τάξης: Μιλήστε με το δάσκαλο/ δασκάλα του παιδιού σας και πείτε του ότι το παιδί σας προσπαθεί πολύ με το διάβασμα και ζητήστε να επαινεί την προσπάθεια και όχι μόνο το αποτέλεσμα.
9.  Τα τετράδια στην τσάντα: Πολλές φορές το παιδί κάνει ασκήσεις αλλά τελικά ξεχνά τα τετράδια στο σπίτι και ενώ οι συμμαθητές παρουσιάζουν τη δουλειά τους στην τάξη, το παιδί σας κάθεται αμέτοχο…! Σιγουρευτείτε ότι έχει βάλει τα απαραίτητα στην τσάντα του, ώστε να επιβραβευθεί ο κόπος του.
10.  Μην διορθώνετε τα λάθη του: Αν το παιδί σας π.χ. κάνει ορθογραφικά λάθη, δείτε τα μαζί, συζητήστε τα, βοηθήστε το να εντοπίζει τα λάθη του και να τα διορθώνει. Δεν έχει σημασία να παρουσιάζει τα τέλεια γραπτά στο σχολείο, αλλά να μαθαίνει!
11.  Επιβράβευση: Να ορίσουμε την «επιβράβευση της ημέρας»,(αυτοκόλλητα, σφραγίδες, συμφωνημένος χρόνος στον υπολογιστή), εάν το παιδί έχει ακολουθήσει με συνέπεια το πρόγραμμά του. Αλλά και με δραστηριότητες όπως μια βόλτα με την οικογένεια στο αγαπημένο του μέρος ή μια συνάντηση  – έκπληξη με τους φίλους του.
12. Ενθάρρυνση: Να ενθαρρύνουμε το παιδί με σύντομες φράσεις όπως «μπράβο», «καλή προσπάθεια!».
13. Βοήθεια ειδικού: Αν παρά τις προσπάθειες σας το παιδί δυσκολεύεται στα μαθήματα, στο σχολείο ή στο διάβασμα στο σπίτι, αναζητήστε εξειδικευμένη βοήθεια. Η παρέμβαση ειδικής αγωγής με εξατομικευμένο πρόγραμμα, βασισμένο στις δυσκολίες του παιδιού σας, είναι απαραίτητη και μάλιστα από τις μικρές τάξεις του δημοτικού.
Είναι σημαντική η συστηματική επανάληψη και υπομονή καθώς οι γονείς μπορούν να βοηθήσουν το παιδί τους, ώστε να αυτονομηθεί σε αυτή τη  «ρουτίνα».
Άλλωστε ας μη ξεχνάμε, ότι για ένα παιδί με διάσπαση προσοχής η οργάνωση μελέτης είναι το πρώτο βήμα για την οργάνωση της καθημερινότητάς του
 
Μιλένα Βολίκα
Ειδική Παιδαγωγός- Νηπιαγωγός
Υπεύθυνη του επιστημονικού κέντρου «Αγωγή»