Τηλ. : 2111004545, 6983737705  |  Διεύθυνση : Βασιλέως Γεωργίου 11Α, Πειραιάς

Θέτοντας όρια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού

Θέτοντας όρια ανάλογα με την ηλικία του παιδιού


 
   Όρια  είναι τα σύνορα « του πρέπει με το δεν πρέπει », « του μπορείς με το δεν μπορείς »,  «του επιτρέπεται , με το δεν επιτρέπεται ». Με αυτό τον τρόπο οι γονείς θέτουν όρια και προϋποθέσεις, για το πως κατά τη γνώμη τους θα είναι οι κανόνες συμπεριφοράς, επικοινωνίας και πειθαρχημένης συμβίωσης με το παιδί τους.

Πολλοί γονείς θεωρούν δύσκολο να θέτουν όρια στα παιδιά τους, ενώ άλλοι γονείς το αποφεύγουν. Αρκετές φορές τα παιδιά δοκιμάζουν τις αντοχές των γονιών τους ( αντιδρώντας με κλάματα, φωνές, ακόμα και με χειροδικία μερικές φορές ).
Αρκετοί γονείς συνδέουν την οριοθέτηση των παιδιών τους με τιμωρίες, απαγόρευση και συνεχή άρνηση. Όμως μ’ αυτές τις μεθόδους, δεν έχουν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα.
Τα όρια βοηθούν τα παιδιά να « χτίσουν » σχέσεις εμπιστοσύνης και συνεργασίας με τους γονείς. Οι γονείς με τη σειρά τους οφείλουν να γνωστοποιούν στα παιδιά αυτό που θέλουν, δίνοντας σ’ αυτά εναλλακτικές λύσεις, ώστε τελικά να πάρουν αυτό που επιθυμούν. Έτσι βοηθούν το παιδί να κατανοήσει τους κανόνες  με τη διδασκαλία, τη πειθώ κι όχι με τη τιμωρία.
Με τα όρια που θέτουν οι γονείς στα παιδιά, τους δημιουργούν ασφάλεια, διότι ως γνωστόν τα παιδιά επιζητούν την προστασία και την καθοδήγηση των γονιών τους.
Βέβαια πολλές φορές τα παιδιά δοκιμάζουν τα όρια των γονιών τους, είτε για να προκαλέσουν τους γονείς, είτε για να περάσει το δικό τους. Επειδή όμως η παρόρμησή τους είναι δυνατή, θέλουν να εξετάσουν και να δοκιμάσουν κατά πόσο ισχύει το όριο που τους έχει τεθεί.

Τα όρια που βάζουμε στα παιδιά πρέπει να είναι:

  • Ξεκάθαρα και σαφή.
  • Να συμπίπτουν τα μη λεκτικά με τα λεκτικά μηνύματα, διότι διαφορετικά το παιδί δέχεται « διπλά μηνύματα ». Αυτό σημαίνει ότι από την πλευρά του γονέα δεν πρέπει να υπάρχουν υπαναχωρήσεις, ακόμα κι αν ασκείται πίεση από το παιδί προς το γονέα.

 

 
Όρια κατά ηλικία:
Μέχρι ενός έτους:
Το μωρό σ’ αυτή την ηλικία έχει ανάγκη σημαντικά πρόσωπα να είναι δίπλα του (συνήθως τη μαμά και το μπαμπά ). Οι γονείς πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες του βρέφους ( τροφή, άλλαγμα, αγκαλιά, χαμόγελο κ.α ). Είναι πολύ μικρή ηλικία για να θέσουν οι γονείς κάποιο όριο.
 
1-3 ετών:
Σ’ αυτή την ηλικία το παιδί μαθαίνει να εκφράζει τις διαθέσεις του κι έχει περιέργεια για όλα όσα το περιβάλλουν. Χαρακτηριστικό σ’ αυτή τη ηλικία είναι η άρνηση. Για παράδειγμα « όχι δεν θέλω να φάω τώρα ». Είναι μία φυσιολογική αντίδραση και αποτελεί την διαφοροποίηση του ίδιου του παιδιού από τους γονείς. Οι γονείς χρειάζεται να έχουν σοβαρό ύφος, σταθερή φωνή και να κοιτούν το παιδί στα μάτια ( π.χ λέμε στο παιδί «δεν χτυπάμε τα άλλα παιδάκια, ούτε παίρνουμε το παιγνίδι τους ενώ παίζουν»).
 
3-5 ετών:
Τα παιδιά αρχίζουν να αναπτύσσουν μερικές πλευρές της προσωπικότητάς τους και να διαμορφώνουν το χαρακτήρα τους. Για να μην έχουν αρνητική επίδραση στη διαμόρφωση του χαρακτήρα, οι γονείς χρειάζεται να έχουν μια στάση αποφασιστικότητας, σταθερότητας, χωρίς να υπάρχει τιμωρία, ή ποινή. Ακόμα σ’ αυτή τη ηλικία αρχίζουν να αντιλαμβάνονται τι είναι σωστό και τι είναι λάθος. Για να βάλουμε όρια στα παιδιά εξηγούμε τους λόγους των ορίων και απαντάμε στις ερωτήσεις του παιδιού και φυσικά ακούμε προσεκτικά το παιδί αυτό που θέλει να μας πει ( τα θέλω του και τις ανάγκες του ). ΠΡΟΣΟΧΗ! Όταν το παιδί είναι θυμωμένο, δεν του βάζουμε όρια, του δίνουμε το χρόνο να ηρεμήσει. Βεβαίως και του δίνουμε εναλλακτικές λύσεις, ώστε να πάρει τις σωστές αποφάσεις, ( π.χ μπορείς να φορέσεις, ή την κόκκινη φόρμα , ή τη μπλε φόρμα. Διάλεξε εσύ….).
 
5-11 ετών:
Το παιδί σ’ αυτή τη ηλικία εντάσσεται σε κοινωνικές ομάδες, πηγαίνει σχολείο, συνυπάρχει με άλλα παιδιά. Για να θέσετε όρια σ’ αυτή τη ηλικία, ακολουθείτε όλα τα παραπάνω.
Σίγουρα τα πρότυπα που δίνουν οι γονείς στα παιδιά έχουν να κάνουν με τα δικά τους βιώματα, δηλαδή ο τρόπος που οι ίδιοι μεγάλωσαν, από τους δικούς τους γονείς.

Να μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά μιμούνται και επαναλαμβάνουν ό,τι τους λέμε και ό,τι τους δείχνουμε!!!

 
Μιλένα Βολίκα
Ειδική Παιδαγωγός- Νηπιαγωγός
Υπεύθυνη του επιστημονικού κέντρου «Αγωγή»